Friday, April 20, 2007

Bra!

Jeg er bevisst på å ikke bare bruke klikker, men også et kort "Bra!" innimellom. Det er ikke bestandig jeg har klikkeren med eller klar, men en bevegelse som jeg ønsker å fange kan jo komme når som helst. Ord har funket før, så det funker jo i 2007 også. Men i innlæringen av mange øvelser er det ikke tvil om at klikkeren er mer presis!

Vi har trent trinn 1 og trinn 2 i doggie-zen-innlæringen. Dvs jeg har kasta godbiter og sagt "værsågod" med en gang 10-15 ganger, og deretter holdt hunden igjen i båndet når jeg kaster godbitene og ventet til hun ser på meg før jeg har sagt "værsågod". Hun forsto det raskt, men jeg må øve noen ganger til før jeg kan si at hun forstår dette.

Trente ca 5 ganger på musematta, med økende avstand til halvannen meter. Hun vet at hun skal tråkke på den, men hun begynte å skulle bite i den etter at jeg hadde sagt bra. Det er jo ikke ønskelig, men jeg tror det ble for høyt stress i momentet siden jeg trente like etter at vi møttes etter dagens adskillelse...Altså - det er ikke lurt å ha for mye stress i øvelsen - selv om at jeg gjerne vil ha noe stress for at hun skal springe raskt til musematta og trampe på den.

Trente litt fokus under bakover-marsj, hun fulgte etter og fikk klikk for det et par ganger. Tredje gangen så satte hun seg plutselig helt av seg selv under marsjen, og da klikka jeg, for det er jo noe jeg kan bruke senere. Dette skjedde en gang til, og jeg klikka. Så da har vi plutselig begynt å trene sitt under bakover-marsj! Hadde egentlig tenkt å vente litt med det, men nå skal jeg lese i "bibelen" (=boka "Lydighetstrening i teori og praksis") om dette momentet slik at jeg er forberedt på hvordan jeg skal jobbe videre med det om det plutselig oppstår igjen!

No comments:

Related Posts with Thumbnails