Wednesday, September 12, 2007

Gjennombrudd!

Jippi! I dag har vi hatt et stort gjennombrudd. Etter to måneders trening, så har Cindy nå forstått at hun skal fryse nesen på touch. Det tok altså to måneder fra vi var på kurs og så Thomas sin hund fryse nesen for å markere riktig port-it lapp.
Første skritt er å lære å fryse fast nesen i hånda. Vi har trent med klikker og prøvd å avvente klikket et brøkdels sekund. I tillegg har vi trent med å ha en godbit i høyre hånd, som jeg lukker opp når hun toucher, men siden touchet har vært så lynraskt, så har det vært vanskelig å forstå hva jeg ville.

I dag klarte vi endelig å forstå hverandre. Jeg la vekk klikkeren og bare konsentrerte meg om å lukke opp hånda når hun touchet, og lukket den hvis jeg ikke hadde rukket å si bra før hun slapp touchen. Det har jeg prøvd før, men da har hun prøvd å gjøre alt fra å bite i hånden til en rekke kunster på gulvet. Også denne gang ble det litt biting i hånda, men så plutselig gikk det et lys opp for henne, og da var det gjort. I løpet av et tre-fire økter i kveld, kunne jeg øke til opptil 4 sekunder. Det var også greit å forstå da jeg tok et lokk i hånda. Neste skritt blir å ha en post-it-lapp i hånda.

Jeg har filmet seansen.

No comments:

Related Posts with Thumbnails