Monday, September 17, 2007

Kurs med Heidi Billkvam

Jeg var observatør på kurs med Heidi Billkvam i helga. Det var veldig lærerikt! Heidi trener ikke akkurat klikkersk, men mye er basert på det samme prinsippet. Heidi er utrolig engasert i det hun driver med, gir alt og hele seg.

"Lett som en plett" hørte vi henne si ganske mange ganger i løpet av helga. Dvs at hun mener at det å trene lydighet ikke er så vanskelig som vi mange ganger vil ha det til. Hun er absolutt ikke opptatt av detaljer, men mener at ting kjører seg til etterhvert. Der har jeg nok noe å lære...

Heidi "snek seg" til å se på at jeg trente Cindy litt bortenfor (Cindy har nemlig løpetid - sin første). Det var morro å høre på all rosen hun ga oss. Hun mente vi absolutt var på rikitg vei, og at Cindy hadde helt rett attityde. "Benytt deg av mine belønningssystemer", sa hun. Og det skal vi gjøre.

Klikkerhunder har nemlig problemer med å holde seg i ro. Vi må lære dem at belønningen likeså godt kan komme i roen. Altså, etter en holdt; bra-vent-bra-vent-full fest! Og full fest, det er artig både for hund og eier! :-)

Heidi mener også at hunden alltid skal belønnes på trening. Med først med fører, deretter med lek. Klikk og godbit er også bra, feks innimellom øvelsen (fvf). Ikke som avslutning, men mens du går videre. Ikke stopp og vent på hunden, fortsett videremens den spiser (evt gå sakte). På konkurranser kan man si bra og belønne med seg selv, men lek og godbit uteblir selvfølgelig. Det er uproblematisk så lenge det bare er på konkurranse, sier Heidi.

Heidi hadde noen punkter for suksess i lydighet: Vær bevisst hva du gjør på trening og gjør nøyaktig det samme på konkurranse. Tenk positivt, finn noe positivt i alt som du ikke kan dtyre over (ytre påvirkninger). Tenk på belønningene!

Heidi hadde dessuten en leksjon i vendinger med oss. Disse må vi bare pugge på!



Jeg fikk trening i å tenke positivt i praksis, jeg:



Jeg har dermed lært:
-hva vannplaning er
-hvor lett man kan få vannplaning
-at det var fint at jeg ikke hadde større fart
-at man ikke skal bremse det minste i en sving på vår asfalt
-at jeg har utrolig flaks som ikke skada bilen
-jeg fortjente en lærepenge
-hvordan det føles å miste veigrepet og skli ut i veikanten
-at man ikke bør glemme å feste hundeburet
-at Cindy tåler en smell og har utrolig sterk psyke
-at det er mange hjelpsomme karer i Tønsberg
-at det koster 1500 kr å få bilen opp vha Viking
-at Carawellen er en god bil
-at man bør ha med slepetau i bilen
-at hvis man skal kjøre utfor så er det greit å gjøre det rett etter lønningsdag slik at man kan betale de utgiftene som følger med med en gang og få det ute av verden!

Så fint at jeg lærte så mye, det var flaks det! :-)

No comments:

Related Posts with Thumbnails