Friday, September 21, 2007

Stimuluskontroll

Allerede nå vil jeg si at vi har stimuluskontroll på å gå inn i buret. Så nå har vi begynt å trene på å lukke døra etter seg når hun er inni buret. Vi har kommet litt skjevt ut, og dermed i ferd med å trene inn å lukke igjen buret når hun er utenfor. Det foregår ganske elegant. Vi får sette kommando på det også, så har vi et utvalg å velge mellom.

Ellers har vi begynt å trene ruta. Etter Heidi-metoden, som er den metoden jeg har brukt på både Cera og Tika. Det er ikke helt 100% klikkersk, men det får så være. Jeg legger en godt synlig leke i bakkant av ruta og lar Cindy spurte fram på kommando "ruta". Og så leker vi masse bak og i ruta. 1-2 ganger med leke, og minst en gang uten leke. Skal prøve å trene dette hver dag, så blir det sikkert bra.

Apportering: I dag kasta jeg apportbukken tre ganger og hun kom inn med den, og fikk masse lek med bamse. Jeg ser at hun har et ganske slapt grep, det er det eneste. Men, men...

Og så trener vi sitt, dekk og stå og bli værende i de posisjonene, mens jeg hopper og spretter og leker og kanskje er i skjul litt. Det går veldig bra. Her har vi veldig god framgang.

No comments:

Related Posts with Thumbnails