Tuesday, April 10, 2012

Belønningsplassering

I dag har jeg lært at belønningsplassering er uhyre viktig og kan forandre en øvelse på kun få repetisjoner! :-)
Trener inn rygge rundt en sammenslått paraply, og Cindy hadde en tendens til å vri baken ut fra fartsretningen etter klikket. Noen repetisjoner med gjennomtenkt belønningsplassering, retta problemet, så nå har vi en flytende fin øvelse! :-)

I samme farta skal det nevnes at jeg også har oppdaget hvor utrolig mye det har å si å få hunden i rett modus til rett øvelse! Jeg har trent tre-fire kvelder i påska på ei strand, og da trent fartsfylte øvelser med mye ball og lek som belønning - rygging, gjennom, fri ved fot, snurr rundt o.l. Da vi begynte å trene der i kveld, var Cindy rett i "hopp og sprett"-modus. Siden jeg ikke hadde langline med, skulle jeg ha henne til å gjøre mer rolige ting som å danse på to og rygge rundt. Men det gikk jo ikke med en "hopp og sprett"-hund! Hun konsentrerte seg ikke i sin iver, og hørte ikke etter hva jeg sa, så det ble hopp og sprett og tjo og hei, snurringer og rullinger i ett. Det ble jo ganske morsomt da, men jeg måtte jo bare avslutte for det ble litt mye tull. :-)

No comments:

Related Posts with Thumbnails