Monday, April 23, 2012

Litt enkel konkurransepsykologi


 Jeg har noter meg noen stikkord innen for konkurransepsykologi som kanskje kan være nyttig for andre også, så her kommer de:

Visualisere at jeg vinner (haha, tror ikke jeg legger vekt på denne til VM), men ha fokus på hva du skal gjøre: Oppladning til stevnet, gjennomføring av øvelsene.
Tenk gjennom og skrive ned: 
  • Oppvarming
  • Lufting
  • Innkomst på banen
  • Hvor skal jeg ha blikket
  • Hvilke tanker skal jeg ha i hodet?
Heng vekk negative tanker!

Hva er det verste som kan skje? Hvor sannsynlig er det at så skjer og hva gjør jeg da?
Ikke bry meg om det jeg ikke ha kontroll over, eks, vært, startnummer, dommere, sted, bilturen. Heng vekk bekymringer!

  • Hva skal jeg gjøre kvelden før konkurransen?
  • Timer før?
  • Minutter før?
  • Hva skal jeg tenke før start?

  • Hva skal jeg si til meg selv hvis jeg blir nervøs?
  • Hva skal jeg fokusere på 5 minutter før start? Første hopp, inngang, første øvelse?

Backup-plan: Hva går den ut på?

Ta kontrollen: 
Mestre dette innen mental trening:
  • Visualisering
  • Indre dialig
  • Målsetting
  • Spenningsregulering/avspenning

2 comments:

Aina Rønningen said...

Denne var kjempenyttig! Tusen takk! :D

Frolic-Eirin said...

Helt klart noe å ha med seg..

Related Posts with Thumbnails