Monday, July 30, 2007

Apport dag 2

Det eneste som har gitt klikk og godbit i dag, har vært å gripe apportbukken. Vi har trent i korte, men hyppige økter. 5 repetisjoner hver økt, prøver da å holde 100% og har vel så godt som alle økter på 100%. Greit med 5 reps, for da begynner man med litt lavere kriterie enn det man avslutta forrige økt med, og fortsetter med samme kriterie og forhåpentligvis kan man avslutte med å ha kommet ett steg videre i treningen.

Jeg kommer nok til å benytte meg av dette ved flere nyinnlæringer, feks. luktdiskriminering på postit-lapp, som jeg har låst meg fast på, og som er lagt på is mens jeg trener apport.

Jeg holder apportbukken i venstre hånd, holder i kulen med godbit inni neven. Bevegr apportbukken fra hånden med jevn, sakte fart, slik at hun må jobbe litt for å ta den. (TIPS! Helt i begynnelsen sitter jeg på kontorstolen og svinger meg forsiktig fra hunden - bare husk å endre retning etter en rep så dere ikke blir svimmel!) Klikker med en svak klikker i andre hånda. Det vanskelige er å klikke mens hun drar imot og ikke når hun slipper, men noe rett har jeg nok gjort for vi har fremgang i løpet av dagen. Når jeg har klikket, åpner jeg venstre hånd og presenterer gobiten i stedet for apportbukken. Jeg har ikke praktisert å gjemme apportbukken bak ryggen.

Fra nå kommer jeg til å følge rådene til Fanny Gott på hennes side www.klickerklok.se. Jeg er kommet til der det står "Gripa og hålla" og kommer til å ha følgende fremgangsmåte i kveld/morgen:

1. NÅ: Cindy tar nå apporten når den beveges fra henne, og holder imot når jeg drar den fra henne.
2. Hun må heretter lære seg å gripe når apporten (og jeg) står stille, for ikke å bli avhengig av bevegelse.
3. Cindy får mer ansvar for å skape motstand i apporten. Jeg kan bevege apporten mindre og mindre til jeg til slutt står stille når jeg presenterer den. Da skal hunden gripe og selv skape litt motstand i apporten.
4. Gjerne belønne når hun legger vekten bakover.
5. Ikke slipp apporten ennå! Hold fast i kulene.

Så sier Fanny:

Här kan du också börja skapa lite utmaningar för hunden om träningen går bra. Du kan vara stilla med händerna, för att helt plötsligt dra till försiktigt så att hunden tappar fotfästet med framtassarna. Klicka om hunden hänger kvar. Gör det gradvis svårare.


6. Lære henne å sitte med apportbukken. Kjenne motstand i apporten.
7. Øke tiden (sakte!) hun kan holde mens jeg holder i apporten.
8. Når jeg er kommet så langt skal jeg ta en oppsummering og se fremover igjen.

1 comment:

Anonymous said...

Hei Tina
Takk for sist (klikkerkurs Lysaker). Moro at du blogger, vi skal følge med på hvordan det går med dere.
Hilsen Kjersti & Thea

Related Posts with Thumbnails