Tuesday, July 10, 2007

Kurs på Ås

Vi har vært på kurs med Thomas Stokke i helga. Der plukka vi opp mange gode tips, og har blitt enda er tent på klikkertrening! Vi har lært bla.:

1. Belønn nær der du ønsker å ha hunden. F.eks. nær venstre fot hvis du trener kontakt, rett over musematta hvis du trener target.

2. Lek med hunden for å få den i rett intensitet på treningsplassen. Lek, kamp og jakt, er en uvurderlig belønning.

2. Vit hvilken nøyaktige posisjon du ønsker å ha hunden ved fvf og belønn kun når den går slik. Dette for å unngå at man får en hund som virrer i forhold til deg når du går (langt bak, langt foran).

3. Fvf: Belønn på utsiden av hunden med venster hånd for å unngå at hundens bakpart vender seg ut.

4. Doggie-zen er nyttig å øve på tidlig! Hold godbit i hånden foran sittende hund, lukk hånden med en gang den prøver å ta den, når hunden sitter fint, kan du ta en godbit med den andre hånda og gi til hunden. Samme gjelder for stå/dekk.

5. Bakpartskontroll er ikke bare rygging! Øve på å bevege bakparten mens forbeina står i ro vha en kloss. Kan utvikles til svenskeinnsitt etterhvert.

6. Bakpartskontroll er også å kunne bevege seg sidelengs. Ha hunden foran deg og beveg deg mot venstre. Hvis hunden beveger bakføttene litt i samme retningen, så klikk. Øk kriteriene etterhvert som hunden forstår. Dette for å få elegante forflytninger til siden under fvf.

7. Det kan være lurt å belønne ved musematta istedet for å la hunden springe tilbake til deg for å få belønningen. Mente Thomas da. Jeg er ikke så sikker selv, men skal nok finne ut av det etterhvert.

8. La ikke hunden hoppe ut av buret før den sitter og "ber" om det, etabler kontakt med en gang med dra-leke, før hunden får fri-kommando og kan lukte litt.

9. La ikke hunden få lov til å lukte på treningsplassen, led hodet opp ved å ta i halsbåndet.

10. Hvis hunden drar sidelengs når man går tur og det ikke nytter og stoppe for da lukter jo bare hunden videre, så led hånden din ned til halsbåndet og før hunden litt tilbake. Hold hodet opp litt til "det har kostet å gjøre feil".

11. "Hva koster det å gjøre feil?" er nyttig å spørre seg om hvis en møter på problemer av noe slag.

12. Det er nyttig å trene kontakt i ulike miljøer og på ulike plasser!

13. Jeg har dessuten lært en ny måte å snu fra fokus i baklengsgang til fvf. Jeg snur selv 180 grader rundt og fortsetter i marsjretningen med hunden ved siden, Thomas tar et skritt til høyre før han går mot marsjretningen og fortsetter med hunden ved siden.
Jeg har jobbet så mye med "min" metode å snu på og Cindy er så vant med den, at det er godt mulig jeg fortsetter med det. Det eneste jeg tenker på, er om man lager en avstand mellom seg og hunden når man snur på "min" måte. Jeg skal være oppmerksom på det, og heller være forberedt på å endre metode hvis jeg vurderer det slik.
Når vi går baklengsmarsj går Cindy mot min høyre side, mens Pavlov til Thomas gikk mot hans venstre side, som er den siden han jo skal følge når han snur.
Men jeg har brukt "min" metode på tre andre hunder (Tika, Cera og Inka) og har hatt bra resultat... Vel, vi får se hva fremtiden viser... Ikke noe problem å trene inn en ny metode iallefall.

No comments:

Related Posts with Thumbnails