Sunday, July 29, 2007

Apportering påbegynt!

Vi har begynt å trene apportering. Har tenkt lenge på det, og utsatt det i fare for å gjøre noe feil. Synes det er ganske "risikofullt" å lære inn apportering med godbit, men etter å ha lest Morten Egtvedts siste innlegg i bloggen sin om apportering, så bestemte jeg at det ble med godbit og klikker.

Jeg ønsket å starte rett på apportbukken, og jeg ønsket å få et fast grep med en gang, ikke titte og lukte og sånn først. Vi har lekt så mye drakamp at det burde gå. Og det gjorde det også. Helt til Cindy puffet til apportbukken på 3. repetisjon så den datt i gulvet med et smell. Hun skvatt til og etter det fikk vi ikke det til mer. Tok en lang pause og tok en økt ute etterpå (dvs nytt sted etter lang pause).

Den økta ble bedre, men ikke som før uhellet. Men jeg er usikker på om jeg klikker riktig og forsterker rett adferd. Da hun virkelig dro som i begynneløsen, var det greit, men i 2. økt var hun mer usikker og da er det ikke så lett å klikke rett.

Husk dessuten å klikke med en mildere klikker, slik at hunden slipper den sterke klikkelyden i øret. Sikkert ubehagelig!

Vi har trent en del fvf og bakdelskontroll på kloss de siste to dagene. Med godbit. Med lek under genseren eller rett etterpå, blir hun for oppjaget. Det gjelder å finne rett arousal, det har jeg lært på kurs!

Satser også på bli, doggie-zen av både sitt, dekk og stå. Det har jeg trent alt for lite av. Og innimellom forsøker jeg å forlenge øyeblikket hun toucher håndflata mi, i håp om å få til å fryse nesen der. Det virker som et håpløst prosjekt...

No comments:

Related Posts with Thumbnails