Wednesday, May 30, 2007

Hundetrening med mye lek

Jeg kom nettopp hjem fra en hundetrening der jeg måtte jobbe som en gal for å belønne hver minste tegn til kontakt i starten! Heldigvis ble det bedre etterhvert, men det ble en time med mye lek og kos og godbiter og lite reell trening. Jeg måtte sette veldig lave kriterier (kun at hun sto i ro og så på de andre hundene, var nok i starten, deretter at hun titta på meg, økte tiden hun så på meg gradvis, men vi kom aldri opp til de kriteriene jeg har hatt før på samme treningsområde og med samme hunder rundt). Et par ganger ble hun så vill på de andre hundene, at jeg ga henne timeout i buret, og jeg følte det hjalp.
Avstandsbelønning (vesken med leker og forkuler) var positivt for da fikk vi litt fart på oss og hun glemte de andre hundene for en liten stund. Lek var også en bra belønning etterhvert (knuteleken og votten, drar)

(Stemme og klikker, hundepølse-biter, lek)

Hun har ikke vært slik før, men sist gang lot jeg henne leke litt med en annen valp - helt på slutten av treninga som en belønning, fikk sagt værsågod og alt. Likevel - det var kanskje ikke så lurt? Hun er kanskje en hund som ikke klarer å skjønne at jeg styrer lek med andre hunder, eller kanskje hun er for ung ennå?

No comments:

Related Posts with Thumbnails