Wednesday, May 23, 2007

Snurre rundt!

YES! Da har hun lært seg enda et triks - snurre rundt. Ikke på kommando, men nå tilbyr hun det i rekka av andre ting å tilby. Jeg har sjeipa (ja, sånn bør det vel skrives på norsk?) et par ganger, fra hun bare tittet til høyre til hun tok et par skritt i retningen. Men utålmodige meg, syntes ikke framgangen var så imponerende, og så brukte jeg pekefingeren som target og ledet henne rundt noen ganger, med mindre og mindre håndbevegelse. I dag tilbød hun det helt av seg selv - og da ble det jack-pot! Etterpå tilbød hun det gjentatte ganger!

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å lære Cindy noen sirkuskunster nå før vi hadde alle grunnferdighetene på plass. Det står jo nemlig i klikker-bøkene til Morten og Cecilie at man heller burde trene grunnferdigheter. Likevel - jeg tror at disse sirkuskunstene gjør både meg til en bedre trener og Cindy mer kreativ. Så jeg fotsetter med å lære henne slike "uviktige" ting, jeg. Rygging foran meg, f.eks., er hun blitt en racer på! Rygger sikkert 3 meter bakover i full fart. Jeg klikker bare de i rett linje, og med finest fotføring. I dag snurret hun først rundt og gikk deretter rett inn i en flott rygging på 2-3 meter. Det så ganske profft ut og jeg klikket. Fin adferdsrekke å ta med seg videre, tenker jeg!

Vi har også trent litt på å gå inn i buret. Legger på kommandoen "Buret!" nå.

Fremadsending på musematte: Hun stakk av med musematta da avstanden ble 10 m, så det gjentok vi ikke mere i dag!

Stå under baklengs-marsj: Cindy tilbød denne under kontakttrening, og da tok jeg opp tråden og klikket for det! Kastet godbit/leke bak henne. Økte farta innenfor økta, og gikk til slutt ett skritt videre før jeg klikket etter ståen hennes.

De siste to ukers trening for å få fram kreativiteten i Cindy, har gitt resultater. Nå tilbyr hun en hel del når jeg stiller meg opp. Skal få tatt en liten videosnutt på det snart.

No comments:

Related Posts with Thumbnails