Thursday, May 24, 2007

Klapp i hendene betinget

Jeg har obsertvert at Cindy tilbyr "sleng med hodet og et skritt til venstre" rett som det er når hun tilbyr atferder. Det var jo så langt jeg kom med å shape øvelsen snurr før jeg lot pekefingertargeten ta over. Hun tror tydeligvis at dette er to forskjellige øvelser! Vel, jeg vet ikke va jeg skal bruke den slengen med hodet til, så jeg har ikke klikket for den i dag (kanskje en gang...), så da forsvinner vel atferden etterhvert, tenker jeg. Skal bli interssant å se.

Ellers har jeg betinget klapp i hendene, slik at jeg kan bruke det som alternativ til stemme og klikker. Hvorfor..? Tja, det er nå mer fart i et klapp enn i et klikk, da. Greit på konkurranse kanskje, for å beholde et høyt stressnivå, evt få opp stressnivået før en farts-øvelse.

NB! Når vi er ute og går tur, er ikke Cindy interessert i tørre forkuler som belønning. Det må jeg huske! Jeg sier BRA eller klikker, og så er hun ikke det dønn inteessert i hva jeg har å tilby. Det er jo dumt! Altså der må jeg høyne belønningskvaliteten!

Fri ved fot: Trent inne i kveld. Kan gå ganske mange skritt, 3 meter kanskje, med Cindy klistret til foten min og blikket opp. Men etter å ha trent stå under baklengsmarsj, har hun det med å stoppe også når jeg vil at hun skal følge meg når jeg går bakover. Jeg vil beholde følget under baklengs-marsj, samtidig som jeg ikke vil miste de fine ståene. Hva gjør jeg da? Legger stimulus-kontroll på ståen kanskje...Jeg har begynt så vidt for en stund siden, men ikke på minst 2 uker. (Det finner jeg sikkert ut av i bloggen her - kjekt!)

No comments:

Related Posts with Thumbnails