Saturday, May 12, 2007

Å tilby adferd

Jeg synes ikke Cindy tilbyr adferder sånn som jeg har fått forståelsen av at hun bør gjøre. Jeg har ikke sett klikkertrente hunder som tilbyr adferd, ei heller andre som klikkertrener, så jeg baserer meg bare på bøker, korte filmsnutter funnet på nettet og artikler. Det er derfor mulig jeg har en feil forståelse av /eller for høye forventninger til dette...

Konkret: Hun gjør ikke noe nytt, liksom, bare det samme som hun har fått klikk for før. Jeg synes ikke hun er kreativ nok. Jeg får ikke lagt nye adferder til arkivet. Dessuten forstår hun ikke helt når jeg vil ha forskjellige adferder tilbudt og når jeg vil at hun gjentar en adferd.

Jeg vil melde meg på et klikkerkurs for å komme videre - det er noen i sommerferien som er aktuelle for meg.

Jeg har fått råd om å klikke for "alt" en stund, og prøver det. Har studert videoer på Fanny og Thomas sine sider, og ser også at jeg kan holde på lengre økter. Jeg må dessuten passe på at hun har alle fire beina planta på jorda når jeg serverer godbit, for hun hopper ofte opp rett etter klikket. dessuten må jeg variere hvordan jeg serverer godbitene, ser jeg.

No comments:

Related Posts with Thumbnails