Saturday, May 12, 2007

Musematte- og svenskeinnsitt-trening

I tillegge til å trene på å få Cindy til å tilby forskjellige adferder, har jeg de to siste dagene trent på fremadsending til musematte. Har økt til 6-7 m, men begynner alltid treninga helt nært og øker gradvis. Jeg binder henne, og går ut og plasserer musematta og slipper henne fram etterpå. Med en gang jeg øker, så kan hun surre en anelse før hun går til musematta, men så er det som det går et lys opp for henne, og så springer hun fram. Dette er et morsomt moment å trene - mye fart og moro. (Spekepølse og stemme.)

Svenskeinnsitten trener jeg ved hjelp av pekefinger-target. Har hunden foran, og leder henne inn mot venstre siden min og rundt. Klikker når hun står parallelt med meg. Det har hendt at hun har satt seg ved foten også, helt av seg selv - da blir jeg ekstra imponert! Veksler med og uten vegg (vegg er ikke nødvendig egentlig, men det var bare for å forsikre meg om at hun satte seg beint når hun begynte med det. Hunsatte seg imidlertid beint uansett.)

No comments:

Related Posts with Thumbnails